Förintelsens minnesdag

I  går tog jag med mig mina tre barn och åkte till museet. De har en utställning där om förintelsen. Jag tycker att det är viktigt att föra vidare vad som hände under 2:a världskriget. Jag var lite osäker på hur lillen skulle reagera, om han är för ung. Det var i och för sig några bilder som han inte fick se. Som var för otäcka.

Vi var på en föreläsning med Joost Lakmaker. En man som överlevde förintelsen. Han berättade i nästan två timmar om tiden från han såg sin familj föras bort av SS-män tills freden kom. Hans tid i olika koncentrationsläger.
Det var så otroligt att sitta och se och lyssna på denna fantastiska man. Det var många gånger jag fick torka bort tårar. På slutet kunde vi ställa frågor till Joost. Det var inte en enda vuxen i hela hörsalen som stälde en fråga...men en liten gosse med grön tröja och håret rakt upp som reste sig upp, sträckte upp sin hand...Min lilla Daniel, 8 år.

Han ville bara fråga om han fick se hans tatuering...139789.
Joost kom upp till Daniel och visade Daniel tatueringen, och sa att detta är framtiden...


//Anita




Kommentarer
Postat av: tesa

Tack för din kommentar hos mig! Och tack för tapetproverna, jag har skapat några kuvertkort med dem. Ha det så bra! Kram

2009-02-07 @ 17:15:23
URL: http://tesapysslar.blogg.se/
Postat av: Berit

Klart att de är framtiden. Modigt av honom.

Kram

2009-02-07 @ 18:19:19
URL: http://www.bombbe.blogspott.com
Postat av: Helene

Vilken härlig bild! Får en att längta ännu mer efter våren och att den ska stanna! :)



Vår lillskrutt är beräknad till den 20 augusti. På onsdag är det dags för ultraljud, så då får vi se om datumet ändras några dagar framåt eller bakåt.

2009-03-23 @ 23:10:11
URL: http://ivantanpalillskrutten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0